Saturday, March 25, 2006

Doa Untuk Mendapat Rezeki Yang Halal
Maksudnya : "Ya Allah, wahai Zat Yang Maha Kaya, wahai Zat Yang Maha
Terpuji, wahai Zat Yang Memulai, wahai Zat Yang Mengembalikan, wahai
Zat Yang Maha Penyayang, wahai Zat Yang Maha Pengasih. Cukupilah kami
dengan kehalalan-Mu dari keharaman-Mu. Cukupilah kami dengan
anugerah-Mu dari selain-Mu Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmat
dan kesejahteraan atas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W, keluarga
dan para sahabat beliau."
Penjelasan :
Telah diceritakan bahawa sebahagian Ulama berkata: " Sesiapa yang
membiasakan membaca doa tersebut sesudah solat fardu minimum satu
kali, maka Allah menjadikan kaya kepadanya. Atau barangsiapa yang
membaca doa tersebut sesudah solat Jumaat maka hutangnya akan lekas
berbayar dan dirinya akan merasa kaya dari orang yang kaya lainnya.
Sehingga dengan demikian hidupnya akan menjadi tenteram, mensyukuri
apa yg diberikan Allah kepadanya.


Doa memohon ilmu yang baik , Rezeki dan Kesihatan

"Ya Allah, aku memohon kepada Engkau ilmu yang berguna, rezeki yang
luas dan kesembuhan dari segala rupa penyakit."


Doa Pemikat

"Mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah, adapun
orang-orang yang beriman sangat mencintai Allah."
Doa Pembuka Rezeki

"Ya Allah, cukupilah aku dengan kehalalanMu dari keharamanMu dan
cukupilah aku dengan kurniaMu dari selainMu !"
Penjelasan:
Telah diriwayatkan, bahawasanya Rasulullah S.A.W telah bersabda: "
Barangsiapa yang membaca surah Al-Ikhlas sebanyak seratus kali sesudah
solat Jumaat, kemudian membaca doa tersebut sebanyak tujuh puluh kali,
maka baginya tidak akan mengalami kefakiran"
Sebahagian riwayat mengatakan: " Barangsiapa yg membaca doa di atas,
maka Allah akan mengabulkan kepadanya seratus macam hajat, tujuh puluh
hajat akhirat dan yang tiga puluh lagi hajat di dunia.


Doa Mohon Dijauhkan Daripada Empat Macam Keburukan
"Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih, Ya Allah,
sesungguhnya aku berlindung padaMu dari hati yang tidak khusyuk, doa
yang tidak didengar, jiwa yang tidak merasa puas, dan ilmu yang tidak
bermanfaat. Aku memohon perlindunganMu daripada empat macam keburukan ini.
Penjelasan:
Doa ini baik diamalkan selepas menunaikan solat fardu dan pada waktu
pagi sebelum memulakan aktiviti harian.

Untuk Memudah Sebarang Urusan" Ya Allah! Lembutkan bagi kami pada memudahkan setiap urusan yg
sukar. Maka sesungguhnya memudahkan setiap yg sukar itu amatlah mudah
di sisiMu. Ya Allah! Mudahkanlah bagi kami segala urusan kami serta
ketenangan hati kami, keselamatan dan kesihatan pada agama kami dan
dunia kami"

Doa Mendengar Petir"Maha Sucilah Allah ! Sesungguhnya petir dan para malaikat bertasbih
memujiNya kerana tunduk kepadaNya"

Doa Mohon Terhindar dari SyirikMaksudnya: "Ya Allah aku berlindung kepada-Mu dari menyekutukan
sesuatu terhadap-Mu yang aku mengetahuinya, dan aku memohon ampunan
kepada-Mu dari perbuatan syirik yang aku tidak mengetahuinya. "

Doa Panjang Umur" Wahai Tuhanku! Panjangkanlah umurku dalam mentaatiMu dan mentaati
RasulMu, serta jadikanlah kami daripada kumpulan hamba-hambamu yg
soleh (baik)"

Doa Agar Dikasihi Masyarakat
"Ya Allah! Jadikanlah aku dicintai (dikasihi) pada hati orang-orang
mukmin, dan jadikanlah serta sampaikanlah sehingga 120 tahun, maka
Allah adalah sebaik-baik Pemelihara dan Dia Maha Pengasih dan
Penyayang, segala puja dan puji bagi Allah, Tuhan Sekalian Alam"
Penjelasan:
Bacalah doa dibawah setiap kali selesai solat fardu . Insyaallah anda
dikasihi dan dicintai masyarakat.

Doa Memohon Perlindungan dari Kesulitan
"Tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau Ya Allah,
sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim." (Surah
Al-Anbiyâ':Ayat 87).
Penjelasan:
Doa diatas hendaknya diamalkan selalu agar terlepas dari kesulitan.
Pengajaran tersebut terdapat dari kisah Nabi Yunus ketika beliau pergi
dalam keadaan marah disebabkan umatnya yg tidak mendengar dakwahnya.
Nabi Yunus dipertemukan Allah dengan kesengsaraan di laut dan ditelan
ikan besar. Dalam perut ikan tersebutlah Nabi Yunus berasa menyesal
dan berdoa kepada Allah.Doanya dimakbulkan Allah dan dia diselamatkan
Allah, ikan besar itu terdampar di pantai.

Doa Memohon Keampunan
"Ya Tuhanku,! Sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau sesuatu yang
aku tiada mengetahui . Dan sekiranya Engkau tidak memberi ampun
kepadaku, dan (tidak) menaruh belas kasihan kepadaku, nescaya aku akan
termasuk orang-orang yang rugi". (QS. 11:47)

Doa Selamat dari Fitnah
"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari siksa neraka Jahanam. Aku
berlindung kepadaMu dari siksa kubur. Aku berlindung kepadaMu dari
fitnah Dajjal yang pembohong. Aku berlindung kepadaMu dari fitnah
hidup dan fitnah mati. Aku berlindung kepadaMu dari banyaknya dosa dan
hutang. Aku berlindung kepadaMu dari kejelekan fitnah kaya dan
kejelekan fitnah fakir. Aku berlindung kepadaMu dari kejelekan
pendengaran, penglihatan, lisan dan hatiku. Aku berlindung kepadaMu
dari dikembalikan kepada umur yang terlalu tua. Dan aku berlindung
kepadaMu dari mati dalam keadaan ingkar kepada agamaMu."

Doa Memohon Pertolongan
Maksudnya: "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah
jika kami lupa atau tersalah. Wahai Tuhan kami! Jangan bebankan kami
dengan bebanan yang berat sebagaimana Engkau telah bebankan
orang-orang terdahulu dari kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau
pikulkan kepada kami apa yang tak terdaya kami memikulnya.Dan maafkan
kesalahan kami serta ampunkan dosa kami dan berilah rahmat kepada
kami. Engkaulah Penolong kami, oleh itu tolonglah kami untuk mencapai
kemenangan terhadap kaum-kaum yg kafir.
( Surah Al-Baqarah, ayat 286)
Penjelasan:
Diriwayatkan dari sahabat Abdullah bin Mas'ûd, bahawa Nabi Saw. telah
bersabda: "Barangsiapa yang membaca dua ayat terakhir surah Al-Baqarah
(ayat 285-286) setiap malam, maka dia akan mendapat keselamatan dari
segala bencana dan dijauhi dari gangguan syaitan.

Doa Memohon Rezeki Dari Setiap Penjuru

Maksudnya :"Wahai Allah limpahkanlah rahmat atas junjungan kami Nabi
Muhammad SAW; sebanyak aneka rupa rezeki. Wahai Zat Yang Maha
Meluaskan rezeki kepada orang yang dikehendakiNya tanpa hisab. Luaskan
dan banyakanlah rezekiku dari segenap setiap penjuru dan
perbendaharaan rezekiMu tanpa pemberian dari makhluk, berkat
kemurahanMu jua. Dan limpahkanlah pula rahmat dan salam atas nabi dan
para sahabat beliau. "
Penjelasan :
Doa ini dibaca setiap kali selepas menunaikan solat fardu sebanyak 7
kali. Khasiatnya, untuk menarik rezeki agar tetap mengalir pada kita.


Doa Untuk Melembutkan Hati Yang Marah
Pada orang yang marah kepada kita, agar lembut hatinya, bacalah
dihadapannya ayat Al-Quran Surah An'Nisaa Ayat 84.
Maksudnya: " Semoga Allah menahan kekuatan orang-orang kafir dan Allah
yang lebih kuat dan lebih sangat siksaNya. Ya Tuhan yang Maha
Pemelihara dan Maha Pemberi Keselamatan."

Ayat Seribu Dinar
Maksudnya:
"Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan
baginya jalan keluar.Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di
sangka-sangka.Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya
Allah akan mencukupkannya.Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang
dikehendakiNya.Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi
tiap-tiap sesuatu."

No comments: